Zoekmachine adverteren, waarom doen bedrijven dat?

Zoekmachine adverteren

Iedereen weet wel een beetje hoe Google werkt. Je typt een zoekwoord in en je krijgt resultaten die relevant zijn voor jouw zoekopdracht. Eigenlijk heel simpel. Achter dit simpele concept, zit toch een hele theorie. Google moet namelijk weten welke zoekresultaten relevant zijn voor jou. Je hebt verschillende trucjes voor bedrijven om hoog in de zoekresultaten te komen. Ook kun je er voor kiezen om te gaan adverteren op een zoekmachine, zoals Google. Je vraagt je misschien af waarom sommige bedrijven kiezen voor zoekmachine adverteren, in plaats van het toepassen van trucjes, om organisch bovenaan te staan.

 

Google algoritme toepassen

Google kiest de sites die bovenaan te komen staan, op basis van een algoritme. Dit zijn een soort eisen waar een site aan moet voldoen. Hoe beter je scoort op het zoekwoord, hoe hoger je komt te staan. Om je site toe te passen op het algoritme, kan best lastig zijn. Zeker als er veel mensen zijn die ook hoog willen scoren op dat zoekwoord. Daarom kiezen sommige bedrijven er voor om geld uit te geven aan zoekmachine advertenties, zodat ze niet iemand hoeven in te schakelen die de trucjes toepast en zodat ze zeker weten dat ze bovenaan staan.

Hoe zoekmachine adverteren werkt

Je kan een advertentie op Google herkennen aan het kleine groene woordje “advertentie”. Je kan je wel voorstellen dat er zoekwoorden zijn waar erg veel op wordt gezocht. Bij dat soort woorden willen veel bedrijven bovenaan staan en zoekmachine adverteren. Daarom heeft Google een veiling aangemaakt. Op deze veiling kunnen bedrijven tegen elkaar opbieden, voor het beste plekje. Het bedrag wat ze dan moeten betalen aan Google, is per klik. Hoe duur je advertentie is, hangt dus af van hoeveel mensen nog meer die advertentie willen plaatsen. Je kan dan dus ook overwegen om op wat minder gezochte zoekwoorden te gaan adverteren. Dat scheelt geld en kan relevantere resultaten opleveren, dan advertenties op algemene zoekwoorden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *